Úvod:
Taekwon-do ITF je poměrně mladé bojové umění původem z Korey.
V současné době si získává čím dál více příznivců a tak se
rychle rozšiřuje základna lidí, kteří se mu věnují. S tím ale
přestávají dostačovat současně používané metody pro výuku
historie, která se k Taekwon-do váže. Materiálů pro výuku je
málo, většinou se zabývají pouze jednou oblastí historie,
například jen historií Taekwon-do nebo jen životopisem
zakladatele, gen. Choi Hong Hi. Z těchto důvodů jsem se
rozhodl si jako cíl bakalářské práce stanovit vytvoření
komplexní výukové pomůcky zaměřené na historické události
vážící se k Taekwon-do. Nechci však pouze utvořit soubor
historických fakt, chtěl bych do své práce začlenit i korejské
legendy, které jsou propojeny s Taekwon-do. Zakladatel,
generál Choi, totiž využil jména a názvy z těchto legend
pro pojmenování některých technických sestav (korejsky „tul“).
Znalost těchto legend je tedy, např. pro žadatele o technické
stupně Dan (tzv. „mistrovské stupně“) nebo žadatele o udělení
trenérské třídy, stejně podstatná, jako znalost historických
fakt.
Rád bych však, aby tento text mohl posloužit i pro zájemce,
kteří ještě nejsou řádně seznámeni s naprostými základy, proto
zde úvodem uvedu i několik základních informací například
o systematice Taekwon-do.
Výuka Taekwon-do se jako u každého bojového umění dělí podle
dosažené úrovně. V Taekwon-do rozlišujeme deset žákovských
technických stupňů a devět tzv. mistrovských technických
stupňů. Žákovské technické stupně označeny jako „kup“, kdy
nejnižší je 10. kup, následně jsou tyto stupně označovány
6