Encyklopedie Taekwon-do
svazek 1.
Stránka
40
z
174
Vztah žák/instruktor
/Sajeji-do/
I v dnešní moderní Koreji se občas objeví skryté hodnoty, jež hlásal Confucius jako
pozlátko sofistiky 20. století. Syn, který zůstal samozĜejmě poslušný během svého života, se
stane pĜedmětem důstojné úcty, když jeho rodiče zemĜou. Tato poslušnost a věrnost nikdy
nezakolísá. Z hodnot Confucia se
Korejci
naučili hlubokému smyslu pro úctu ke svým
u
čitelům. Tento vztah je vždy velmi důležitý. Staré korejské pĜísloví Ĝíká: "Otec a matka jsou
rodiče, kteĜí mne vychovávají, zatímco učitel je rodič, který mne vzdělává". To je důvod, aby
měl žák ke svému učiteli úctu, jakou má ke svým rodičům. Takže osobní pouta věrnosti a úcty
k učiteli a ke svým rodičům tvoĜí státní a rodinnou strukturu. Ač je poddaný povinován
věrností ke svému králi, král musí mít úctu a oddanost ke svému učiteli, jako ji měl Alexandr
Veliký k Aristotelovi. I když otec může milovat svého syna, nemůže se nikdy stát jeho
učitelem. Vztah otec/syn je emocionální a ztrácí veškerou objektivitu. Bez této objektivity je
téměĜ nemožné stanovit a pokračovat s absolutním dohledem v učebním systému. Toto je
staré korejské poĜekadlo: "Rodiče mohou zplodit děti, ale ne smysl jejich života". Největší
úkol a odměna pro rodiče je být schopen poskytnout dítěti vedení, jež z něj udělá užitečného a
váženého člena společnosti. SamozĜejmě je to odpovědnost rodičů, poskytnout Ĝádné vzdělání,
jež dítěti rozšíĜí
znalosti a naplní jej dobrým smyslem pro etiku a morálku. Často je pro
samotné rodiče nemožné, poskytnout dítěti Ĝádné vzdělání, jež potĜebuje. To proto, že rodiče
váhají, vynutit si u dítěte disciplínu objektivním způsobem. Je zde podvědomá obava, že by
to
narušilo jejich vztah. Confucius radil: "Děti by se měly vyměnit a být učeny novými rodiči".
Učit dítě někoho jiného tak, aby se z něj stala osoba s dobrým charakterem podle pĜání
vlastních rodičů, je velká zodpovědnost. V očích žáka zaujímá učitel stejné místo, jako rodiče.
Je starodávné pĜísloví, že král, učitel a otec je jeden a jsou si rovni. Ve všech vztazích, o nichž
byla zmínka, musí být určitý stupeň lásky, ale musí v nich být také jistý stupeň objektivity.
Takovýto vztah musí být také pĜítomen
v Taekwon-
do. Zodpovědnost za učení tomuto umění
leží na instruktorech, jejichž eventuální poslání bude, naučit žáky, aby byli tělesně a duševně
silní a pĜispěli k mírovému světu. SamozĜejmě, obětavý a upĜímný instruktor, je absolutní
nutnost pro jakýkoli Do Jang. Do Jang se nemůže rozvinout a zdokonalit bez kádru stejně
objetavých a upĜímných žáků. Takže jak instruktor, tak i žák mají dluh zodpovědnosti učit
jeden druhého, který nemůže být nikdy splacen. Žáci i instruktoĜi by měli věnovat pozornost
následujícím bodům:
IŶstruktoři
/Sabum/
1.
Nikdy se nenabažit (nebýt unaven) učení. Dobrý instruktor může učit
kdekoli a vždy
musí být pĜipraven, odpovědět na otázky.
2.
Instruktor musí chtít, aby ho jeho žáci pĜedstihli. To je jeho konečné
završení. Žák
by
nikdy neměl být držen zpět. Jestliže si
instruktor uvědomí, že žák se vyvinul již za
jeho
učební schopnosti, bude žák poslán k instruktorovi s vyšším stupněm.
3.
Učitel musí vždy dávat svým žákům dobrý pĜíklad a nikdy se nesmí pokusit je
podvést.