Background Image
Previous Page  40 176 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 176 Next Page
Page Background

Encyklopedie Taekwon-do

svazek 1.

Stránka

40

z

174

Vztah žák/instruktor

/Sajeji-do/

I v dnešní moderní Koreji se občas objeví skryté hodnoty, jež hlásal Confucius jako

pozlátko sofistiky 20. století. Syn, který zůstal samozĜejmě poslušný během svého života, se

stane pĜedmětem důstojné úcty, když jeho rodiče zemĜou. Tato poslušnost a věrnost nikdy

nezakolísá. Z hodnot Confucia se

Korejci

naučili hlubokému smyslu pro úctu ke svým

u

čitelům. Tento vztah je vždy velmi důležitý. Staré korejské pĜísloví Ĝíká: "Otec a matka jsou

rodiče, kteĜí mne vychovávají, zatímco učitel je rodič, který mne vzdělává". To je důvod, aby

měl žák ke svému učiteli úctu, jakou má ke svým rodičům. Takže osobní pouta věrnosti a úcty

k učiteli a ke svým rodičům tvoĜí státní a rodinnou strukturu. Ač je poddaný povinován

věrností ke svému králi, král musí mít úctu a oddanost ke svému učiteli, jako ji měl Alexandr

Veliký k Aristotelovi. I když otec může milovat svého syna, nemůže se nikdy stát jeho

učitelem. Vztah otec/syn je emocionální a ztrácí veškerou objektivitu. Bez této objektivity je

téměĜ nemožné stanovit a pokračovat s absolutním dohledem v učebním systému. Toto je

staré korejské poĜekadlo: "Rodiče mohou zplodit děti, ale ne smysl jejich života". Největší

úkol a odměna pro rodiče je být schopen poskytnout dítěti vedení, jež z něj udělá užitečného a

váženého člena společnosti. SamozĜejmě je to odpovědnost rodičů, poskytnout Ĝádné vzdělání,

jež dítěti rozšíĜí

znalosti a naplní jej dobrým smyslem pro etiku a morálku. Často je pro

samotné rodiče nemožné, poskytnout dítěti Ĝádné vzdělání, jež potĜebuje. To proto, že rodiče

váhají, vynutit si u dítěte disciplínu objektivním způsobem. Je zde podvědomá obava, že by

to

narušilo jejich vztah. Confucius radil: "Děti by se měly vyměnit a být učeny novými rodiči".

Učit dítě někoho jiného tak, aby se z něj stala osoba s dobrým charakterem podle pĜání

vlastních rodičů, je velká zodpovědnost. V očích žáka zaujímá učitel stejné místo, jako rodiče.

Je starodávné pĜísloví, že král, učitel a otec je jeden a jsou si rovni. Ve všech vztazích, o nichž

byla zmínka, musí být určitý stupeň lásky, ale musí v nich být také jistý stupeň objektivity.

Takovýto vztah musí být také pĜítomen

v Taekwon-

do. Zodpovědnost za učení tomuto umění

leží na instruktorech, jejichž eventuální poslání bude, naučit žáky, aby byli tělesně a duševně

silní a pĜispěli k mírovému světu. SamozĜejmě, obětavý a upĜímný instruktor, je absolutní

nutnost pro jakýkoli Do Jang. Do Jang se nemůže rozvinout a zdokonalit bez kádru stejně

objetavých a upĜímných žáků. Takže jak instruktor, tak i žák mají dluh zodpovědnosti učit

jeden druhého, který nemůže být nikdy splacen. Žáci i instruktoĜi by měli věnovat pozornost

následujícím bodům:

IŶstruktoři

/Sabum/

1.

Nikdy se nenabažit (nebýt unaven) učení. Dobrý instruktor může učit

kdekoli a vždy

musí být pĜipraven, odpovědět na otázky.

2.

Instruktor musí chtít, aby ho jeho žáci pĜedstihli. To je jeho konečné

završení. Žák

by

nikdy neměl být držen zpět. Jestliže si

instruktor uvědomí, že žák se vyvinul již za

jeho

učební schopnosti, bude žák poslán k instruktorovi s vyšším stupněm.

3.

Učitel musí vždy dávat svým žákům dobrý pĜíklad a nikdy se nesmí pokusit je

podvést.