Encyklopedie Taekwon-do
svazek 1.
Stránka
45
z
174
Systém stupňů /Dan
-Gup Jedo/
V Taekwon-
do je rozvoj charakteru, statečnosti, houževnatosti a techniky odstupňován
stejně, jako individuální nadání. Podpůrná stupnice je rozdělena do 1ř stupňů
-
10 žákovských
stupňů /Gups/ a ř mistrovských stupňů /Danů/. Ty první začínají 10. stupněm /Gups/ a končí
1. stupněm. Mistrovské stupně začínají 1. stupněm /Dan/ a končí posledním ř. stupněm.
V číslování systému je samozĜejmě určitý význam. U mistrovských stupňů není číslo ř
pouze nejvyšším /stupněm/ číslem mezi jednomístnými čísly, ale je to také číslo 3, násobené
číslem 3. V Orientu je číslo 3 nejváženější ze všech čísel.
Čínské
písmeno reprezentující číslo 3 je napsáno
.
Vrchní linka znamená nebe, stĜední
linka
znamená smrtelnost
a spodní zemi. VěĜí se, že jednotlivec, který byl úspěšný v hájení
zájmů své země, spoluobčanů a Boha a je schopen dosáhnout shody se všemi tĜemi, bude
aspirovat na to, stát se králem, jež se
psalo takto
. Čínský
znak pro 3 a král je téměĜ
synonymum. Jestliže se číslo 3 násobí sebou samým, je výsledek ř, nejvyšší z vysokých, proto
je stupeň číslo ř nejvyšší z pásů vysokých stupňů.
Číslo ř lze rozdělit na 3 tĜetiny, z nichž každá bude rovna číslu 3, tedy 3+3+3=ř. Je
rovněž zajímavé poznamenat, že je
-
li číslo ř násobeno jakýmkoli druhým jednomístným
číslem a výsledné číslice se sečtou dohromady, vyjde vždy ř. NapĜíklad řx1=ř, řx2=1Ř a
1+Ř=ř, a tak dále až k řxř=Ř1 a Ř+1=ř. Protože tuto vlastnost má pouze jednomístné číslo,
ukazuje to opět, že číslo
ř je nejabsolutnější z čísel. Použitím čísla 3 o jeden krok dále, jsou
mistrovské stupně dále rozděleny do 3 odlišných tĜíd.
První až tĜetí mistrovský stupeň jsou považovány za stupně pro nováčky černého pásu.
Žáci jsou stále pouze začátečníci ve srovnání s vyššími mistrovskými stupni. Ve
4.
mistrovském stupni pĜekročí studenti práh dospívání a vstoupí do tĜídy odborníků. 7. až ř.
stupeň se skládá z mistrů Taekwon
-do-
elity, která plně porozuměla všem podrobnostem
Taekwon-
do, duševním i tělesným.
Zůstává jedna otázka, proč se začíná nejnižším dvojciferným číslem 10, proč se nezačíná
s nejnižším jednomístným číslem a nepostupuje se od 1. žákovského stupně k devátému a
potom se nezačně znovu pro mistrovské stupně? I když by to bylo logičtější, je číselný systém
10-1 a 1-
10 v Orientě věčný. Bylo by nemožné, jestli ne dokonce značně neslušné, pokoušet
se změnit praxi, která je dokonce zavedena i v dětských hrách. Snad pro to byl někdy nějaký
logický důvod, avšak ten se zdá ztracen v dávnověku. Nicméně je číslo 10 nejnižší z
dvojciferných čísel, tudíž musí začátečník začínat u tohoto čísla spíše než u 11 nebo 12, které
jsou číselně vyšší.