

Encyklopedie Taekwon-do
svazek 1.
Stránka
43
z
174
Filozofie Taekwon-do
/Taekwon-do Chul Hak/
V posledních letech je na všech úrovních společnosti, zvláště mezi mladými, patrný
vzestup násilí a ztráta morálky. Má to samozĜejmě mnoho důvodů. Mnoho psychologů dnes
cítí, že tento problém plyne z frustrace (pocitu marnosti). Analytikové naopak ukazují na to,
že tito svedení lidé, jsou ve skutečnosti část společnosti, která ztratila iluze a hledá hodnoty a
závažnost v tom, co považují za podvodný, materialistický a absurdní svět válek a dekadence.
Naneštěstí však namísto konstruktivního usměrňování
jejich nadměrné energie a potenciálu,
mnozí z nich se ve svém slepém hněvu odchylují a ničí, místo aby stavěli, nebo od toho utíkají
a izolují se pomocí drog ve svém vlastním světě fantazie.
V současnosti se zdá, že tendence "silnější má zhoubný vliv na slabšího" dosáhla svého
vrcholu.
OtevĜeně Ĝečeno, současný svět blízce pĜipomíná "věk korupce". Je zĜejmé, že tento
jev ve společnosti není způsoben pouze bojem o pĜežití, ale pĜedevším kvůli pĜerozvinuté
materiální a vědecké civilizaci. To první zavádí mladé k extrémnímu materialismu neb
o
egoismu, zatímco to druhé způsobí, že je člověk zachvácen strachem, i když hraje podstatnou
roli ve veĜejném blahu.
Takže, co bude lékem? Je zbytečné Ĝíkat, že rozvoj morální civilizace (správné duševní
stavy lidské bytosti jako pána tvorstva) nabude vrchu, nebo pĜinejmenším udrží krok s
rozvojem materiální a vědecké civilizace. Nejvyšší cíl Taekwon
-
do je eliminovat bojování,
zastrašením silnějšího, jež utiskuje slabšího, silou, jež musí být založena na lidskosti,
spravedlnosti, morálce, moudrosti a víĜe, a tak pomoci vybudovat lepší a mírumilovnější svět.
Všichni lidé bez ohledu na věk cítí, že smrt je ostudná a bědují, že nemohou žít tak dlouho,
jako borovice nebo želva, u nichž se zdá, že žijí 1000 let. Spravedliví lidé naopak naĜíkají nad
skutečností,
že spravedlnost vždy nevítězí nad tyranií a mocí.
Avšak jsou 2 způsoby, jak se vyrovnat s těmito problémy:
Zaprvé pĜes duševní disciplínu
a za druhé pĜes tělesný výcvik. Je mou upĜímnou nadějí, že díky Taekwon
-
do může kdokoli
nahromadit tolik síly, aby se mohl stát strážcem spravedlnosti, odmítat sociální nerovnost a
pěstovat lidského ducha až k nejvyššímu dosažitelnému stupni. V tomto duchu věnuji umění
Taekwon-
do lidem celého světa. Filozofie Taekwon
-
do je založena na morálních, etických a
duševních kritériích, podle nichž mohou lidé žít společně v souladu a jeho vzory (tully) jsou
inspirovány myšlenkami a hrdinskými
činy velkých mužů z korejských dějin.
Slavní korejští vojenští a civilní vůdci, kteĜí téměĜ 5 století korejských dějin ještě nikdy
nenapa
dli své sousedy, a kteĜí bojovali udatně a podstoupili velké osobní oběti, aby ubránili
svou zem proti vpádu nepĜítele. Také zahrnují jména vlastenců, kteĜí ochotně obětovali své
životy, aby Korea opět získala svobodu a nezávislost z japonské okupace. Každý Tull (vzor)
Taekwon-
do vyjadĜuje myšlenky a jednání těchto velkých mužů, takže žáci Taekwon
-
do musí
odrážet pravdivé cíle těch, jejichž jméno každý Tull nese.
Proto by za žádných okolností nemělo být Taekwon
-
do zneužito pro sobecké, agresivní
nebo násilné cíle, ať již jednotlivcem nebo skupinou. Taekwon
-
do by nemělo být použito ani
pro jakékoli obchodní nebo politické cíle. Dále jsem stanovil následující filozofie a vodítka,