Encyklopedie Taekwon-do
svazek 1.
Stránka
30
z
174
M.
Rozvíjej ŵír ŵysli /duĐha/
Čistý rybník se zakalí, jestliže je zvíĜen a opět se vrátí do původního
stavu, jestliže se nerušeně nechá usadit. ěíká se, že klid je schopen dobýti
vášeň. Bezpochyby můžete snášet nejteplejší letní horko, jestliže sedíte
klidně a vyrovnaně. Naopak, jestliže se hodně pohybujete, abyste zahĜáli své
zmrzlé tělo, může se Vám dočasně ulevit, ale to netrvá pĜíliš dlouho. Míru
mysli můžeme dosáhnout pomocí meditace, zbavením své mysli všech
titěrných myšlenek a navrácením se k pĜirozenosti člověka. Na rozdíl od
buddhismu nebo Zenu, neznamená meditace v Taekwon
-
do úplné odloučení
od světa jako mrtvé tělo, ale spíše aktivní chvilku pro uvažování o našich
minulých chybách v tichu a soukromí našich myšlenek, a pĜes pokání
pokračovat v našem sebezlepšování, abychom se stali lepšími muži nebo
ženami. Tento aktivní myšlenkový proces v tichu se nazývá Jung
-Joong-
Dong.
Pohyb v klidu.
N.
Měj pevŶou ŵysl
Člověk pevného pĜesvědčení je nepodezĜívavý a neobává se. Jestliže
udělá špatnost, má morální sílu pĜiznat své chyby i co nejpokorněji a má
odvahu postavit se moci, jestliže si věĜí, že je v právu.
Silné pĜesvědčení
může být získáno pĜes širokého a hlubokého ducha
-
Ki. Ki je forma aktivní
energie, která zaplňuje každou fyzickou buňku a orgán, zatímco vůle
-Chi, je
motivační síla. To první pohybuje a to druhé Ĝídí. Je
-
li Ki vychováváno s
velkou péčí a je mu umožněno růst na základě lidskosti a spravedlnosti, může
jeho vznášející se energie a pĜesahující síla naplnit nebe a zemi a umožní
člověku dosáhnout nové výšky velkého činu. Tak napomíná Mencius své
stoupence. Pokud se týče praktičtější úrovně, pomáhá nám Ki udržet naše
mysli jasné a ostražité, když se životní záležitosti stanou napjaté a zmatené,
nebo nás udržuje během bezesných nocí, když ten, koho milujeme, je smrtelně
nemocen.
Široké a hluboké Ki /duch/.
O.
Buď oddaŶý
Co je pr
o mnichy meditace, pro umělce soustĜedění a obětování se a pro
dělníka vytrvalost, to je mravní vzdělanost pro cvičence válečnických umění.
Jinými slovy, osobní nevyhnutelné obětování se svému vlastnímu zájmu a
povinnosti je zdroj života a energie. Vzdělávání mysli není proto monopolem
žádné určité osoby. UpĜímnost a snaha nakonec ve skutečnosti produkuje víru
a víra člověku umožňuje dosáhnout konečný cíl. Mravní vzdělanost se
považuje za vzdělávací hnutí, které člověka pĜinutí oddat se své práci, ať je to
cokoli, dokud se jeho život a práce nestane jedním.