Tento tul je pojmenován po svatém Dan-Gunovi, legendárním zakladateli Koreje v roce 2333 př. n. l. Dan-Gun sestoupil podle pověsti z nebe. Tento tul se učí nositelé technického stupně 8. kup a skládá se z 21 pohybů.
Pověst o Dan-Gunovi se vyskytuje v mnoha obměnách. V jedné z nich Hwan-ung, syn vládce nebes
Hwan-ina, sestoupil poblíž jezera Chon-ji na Zemi, aby pomohl lidem. Usadil se na Korejském poloostrově, kde zanedlouho zavládl mezi lidmi mír a pořádek. To se zalíbilo i zvířatům. Jednoho dne navštívili Hwan-unga tygr a medvědice. Chtěli se stát lidmi za cenu jakéhokoliv úsilí nebo bolesti. Hwan-ung dal každému dvacet stroužků česneku a trs pelyňku. Pokud splní zkoušku - sto dní se skrývat ve tmě, modlit se a jíst jen darovaný česnek a pelyněk - stanou se lidmi. Pro prchlivého a netrpělivého tygra byla zkouška příliš náročná a po několika dnech ji vzdal. Medvědici naopak začala jednadvacátý den mizet srst. Když konečně uplynulo sto dní, stala se z ní krásná žena.
Medvědice-žena byla šťastná a Hwanungovi uctívala. Nicméně postrádala manžela, a brzy posmutněla a začala se modlit pod stromem Sindansu , aby jí seslal dítě. Hwanung, pohnut jejími modlitbami, si ji vzal za manželku a pojmenoval ji Ung-njo. Brzy porodila syna, který byl pojmenován Dan-Gun Wanggeom - Princ santalového stromu. Ten založil roku 2333 př.n.l. království Kočoson, první stát na Korejském poloostrově, a tak je považován za praotce Koreje.
Vědci dnes nahlížejí na legendu jako na odraz uctívání slunce a totem-ismus běžných v původních náboženstvích Severní Asie. Medvěd se často nachází v původních mýtech Mandžuska a ruského Dálného východu.
Legenda proto může ukazovat na vztahy mezi různými kmeny, které uctívaly slunce, medvěda a tygra.
Sestava Dan-gun obsahuje mimo nových technik nejméně dva nové prvky. Prvním z nich je otočka o 270 stupňů před technikou gunnun so sang palmok makgi (blok dvěma předloktími) a před technikou niunja so sonkal kaunde yop taerigi (sek malíkovou hranou dlaně). Otočka se nesmí uspěchat. Při výuce je proto žádoucí pomalý a plynulý nácvik pohybu.
Druhým novým prvkem je pokračující pohyb v technikách 13 ( Gunnun so bakat palmok najunde makgi ) a 14 ( Gunnun so bakat palmok chukyo makgi). Techniky se provádějí ve stejném tempu jako zbytek sestavy s minimální pauzou mezi sebou, každá s plnohodnotným pohybem trupu nahoru-dolů, ale pouze s jedním nádechem a dvěma výdechy. Obě techniky jsou ve stejném postoji, mezi technikami proto musí být uvolnění, kde pata zadní nohy se mírně zvedne ze země, aby na ni mohla dopadnout současně s druhou technikou.
Neobvykle pro vzory všechny údery v Dan-Gunu jsou na horní pásmo symbolizující Dan-Gunovo usazení na hoře.